Compania britanica de inginerie Rolls-Royce va alimenta in curand cel mai rapid avion complet electric din lume, dupa ce tocmai a finalizat testarea tehnologiei sale inovatoare.
Tehnologia a fost testata pe un model in marime naturala al fuselajului avionului, supranumit „ionBird”, care include o baterie cu o putere suficienta pentru a alimenta 250 de case, precum si un sistem de propulsie electrica de 500 de cai putere, suficient de rapid pentru a bate recordurile mondiale de viteza. Compania a denumit fuselajul de testare „ionBird”, dupa sursa de energie cu emisii zero care propulseaza aeronava.
Avionul face parte dintr-o initiativa Rolls-Royce cunoscuta sub numele de ACCEL – Accelerating the Electrification of Flight (Accelerarea Electrificarii Zborului). Printre partenerii ACCEL se numara si start-up-ul aerospatial Electroflight si YASA, un producator britanic de motoare electrice si controlere de motoare.
“Incepand de la trenuri si ajungand la avioane, transportul nostru de viitor va fi alimentat de surse electrice curate – companii precum Rolls-Royce dezvoltand tehnologii care sa ne ajute sa indeplinim ambitiile net zero. Finalizarea testelor la sol pentru proiectul ACCEL, sustinut de guvern, nu este doar un pas catre o incercare palpitanta de a stabili un record mondial, ci si un mare progres catre dezvoltarea de avioane complet electrice si hibrid-electrice, care intr-o zi ar putea transporta un numar mare de pasageri in intreaga lume” a spus ministrul britanic al afacerilor si industriilor, Nadim Zahawi.
Echipa Rolls-Royce a testat fiecare componenta a sistemului, inclusiv antrenarea elicei la viteza maxima de rotatie (aproximativ 2.400 rpm), folosind cea mai densa si cea mai puternica baterie de inalta performanta creata vreodata pentru propulsia aeronavelor. Cand sistemul functioneaza la capacitate maxima in timpul fazei de testare a zborului, aeronava ar trebui sa fie propulsata la peste 480 km/h, depasind un nou record mondial de viteza pentru zborurile electrice. Bateria cuprinde peste 6.000 de celule asamblate pentru greutate minima, siguranta maxima si protectie termica totala.
Inca de la inceputul anului 2020, pilotii de testare si inginerii au petrecut un numar foarte mare de ore imbunatatind sistemul si realizand proceduri de operare pentru zborul electric.
“Rolls-Royce este decis sa joace un rol principal in atingerea nivelului zero de emisii de carbon pana in 2050. Finalizarea testarii la sol pentru proiectul ACCEL este o mare realizare pentru echipa si reprezinta inca un pas important catre incercarea de a stabili un record mondial. Acest proiect contribuie, de asemenea, la dezvoltarea capacitatilor Rolls-Royce si la garantarea faptului ca ramanem lideri in ceea ce priveste electrificarea zborului, o parte importanta a strategiei noastre de sustenabilitate”, a spus directorul diviziei electrice a Rolls-Royce, Rob Watson.
Producatorul britanic de ceasuri de lux Bermont a acceptat sa devina partenerul oficial pentru timing, in incercarea de a stabili un record de viteza pentru aeronavele complet electrice si a contribuit la proiectarea cockpitului avionului, care va dispune de un cronometru. Echipa Rolls-Royce intentioneaza sa efectueze primul zbor in cursul acestui an, avand ca obiectiv depasirea recordului mondial actual pentru zboruri complet electrice.
“Nu trebuie subestimata deloc importanta atingerii acestei borne. Echipa ACCEL realizeaza o munca de pionierat in integrarea bateriilor si motoarelor de inalta performanta, pentru a furniza un sistem de propulsie electrica intr-un program ambitios de testare a zborului. Aceste tehnologii si integrarea sistemelor necesare pentru a le utiliza au un potential excelent pentru aviatia sustenabila viitoare, motiv pentru care ATI este mandru ca sprijina proiectul”, a spus Mark Scully, director pentru Tehnologia Sistemelor Avansate si Propulsie de la Institutul pentru Tehnologie Aerospatiala.
Pana la 50% din valoarea proiectului este acoperita de Institutul de Tehnologie Aerospatiala, Departamentul pentru Afaceri, Energie si Strategie Industriala si Innovate UK. Initiativa ACCEL este o premiera pentru Rolls-Royce, in cursa catre obiectivul zero carbon pana in 2050 si, de asemenea, este primul proiect Rolls-Royce care foloseste compensarea pentru a face intregul program neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Sursa imagine: Rolls-Royce
Comentarii recente