Inca de la inventarea lor, in 1947, hologramele au reprezentat intotdeauna o sursa de uimire si un motiv ca noi toti sa ne minunam. Probabil ca cel mai fantastic lucru legat de holograme este ca ne permit sa experimentam simultan lumea virtuala si pe cea reala. Hologramele sunt considerate de multe persoane modul perfect de a reprezenta obiectele cu ajutorul luminii. Cu toate acestea, din cauza limitarilor tehnologice, comercializarea lor la scara larga nu a fost posibila.
Insa Samsung ar putea fi acum aproape de realizarea acestui vis. Compania a facut pasi importanti catre utilizarea hologramelor realiste in viata de zi cu zi. Compania coreana a dezvoltat un prototip de dispozitiv din panou subtire care poate afisa imagini 3D cu rezolutie 4k, cu un unghi larg de vizualizare. Displayul holografic al dispozitivului permite vizionarea videoclipurilor 3D de rezolutie mare din diferite unghiuri si este atat de subtire incat poate fi incorporat intr-un smartphone.
“Displayul holografic ofera cea mai realista reprezentare vizuala a realitatii noastre. Va prezentam primul sistem de lucru al unui display holografic subtire. Componentele displayului au o grosime de aproximativ 1 centimetru in total, astfel ca este nevoie de mai multe cercetari inainte de a putea fi utilizate pentru smartphone-uri, insa nu va dura foarte mult” a spus Master Hong-Seok Lee, cercetator la Institutul Avansat de Tehnologie Samsung (SAIT), din Coreea de Sud.
“In timp ce un display conventional descrie imagini bazate pe intensitatea luminii, hologramele controleaza nu doar intensitatea luminii, ci si faza acesteia, pentru a produce imagini care par tridimensionale” a mai adaugat Lee.
O holograma autentica este o imagine 3D care pare sa iasa dintr-un ecran 2D – un efect creat de obicei de lasere, care moduleaza lumina in modul perfect, oferind iluzia de profunzime. Potrivit lui Jungkwuen An, cercetator principal la SAIT, aceasta perceptie a profunzimii este motivul esential pentru care displayurile holografice sunt vazute ca forma ideala de display 3D. “Ochiul uman foloseste diverse indicii de perceptie a adancimii, inclusiv paralaxa binoculara, doua unghiuri ale pupilei, ajustarea focalizarii si paralaxa miscarii, pentru a recunoaste adancimea unui obiect. In timp ce majoritatea metodelor de afisare 3D ofera doar unele dintre aceste indicii, o holograma le ofera pe toate. Ea reproduce perfect obiectele cu lumina, producand imagini care arata la fel de realist ca realitatea” a mai spus An.
Principala limitare tehnologica cu care se confrunta hologramele in acest moment este aceea ca unghiul de vizualizare devine mai ingust pe masura ce dimensiunea ecranului creste si invers. Echipa SAIT a gasit o cale de a rezolva aceasta problema a ingustarii unghiurilor de vizualizare prin introducerea unui procesor video holografic, a unui mecanism de inclinare usoara si prin dezvoltarea unui element optic numit unitate de directie si iluminare din spate (S-BLU). Noua configuratie mareste de 30 de ori unghiul de vizualizare al unul clip video 3D!
“Un S-BLU este format dintr-o sursa de lumina subtire, in forma de panou, numita unitate de retroiluminare coerenta (C-BLU), ce transforma un fascicul incident intr-un fascicul colimat si un deflector de fascicul, care poate regla fasciculul incident la unghiul dorit. Un ecran conventional 4K cu o dimensiune de 10 inchi are un unghi de vizualizare foarte mic, de numai 0,6°. Cu toate acestea, unghiul se poate extinde de aproximativ 30 de ori inclinand imaginea catre cel care o vizualizeaza, cu ajutorul S-BLU”, a explicat unul dintre cercetatorii de la Samsung, Kanghee Won. Acesta a mai adaugat ca rezultatul este un dispozitiv subtire, cu o grosime mai mica de 10 cm, cu un ecran plat de 10,1 inchi, si care poate „proiecta” holograme cu rezolutie 4K, la 30 de cadre pe secunda.
Tehnologia ar putea face posibila incorporarea displayurilor video holografice pe electronice de uz casnic si pe dispozitive mobile. Ea ar putea fi folosita, de asemenea, pentru a produce indicii si planuri de navigatie virtuala sau pentru a facilita vizitele la spital si multe altele.
“Aceasta descoperire creaza o posibilitate ca device-uri precum smartphone-uri, tablete sau monitoare de computer sa aiba afisaje holografice usor de utilizat. Sistemul ar putea fi dezvoltat in continuare pentru a realiza displayuri holografice portabile si instrumente digitale holografice personale” a spus Deepak Sahoo, de la Universitatea Swansea din Marea Britanie.
Echipa spune ca mai este mult pana cand aceasta tehnologie va putea deveni o parte din viata noastra de zi cu zi. In acest sens ar fi nevoie de dezvoltarea unor dispozitive de filmare holografica, continut holografic si procese pentru transmiterea cantitatilor mari de date generate. Si toate acestea pe langa perfectionarea displayului holografic, astfel incat acesta sa semene cu cele din filmele SF.
“Scopul suprem al unui display holografic ar fi sa ofere cea mai realista reprezentare, in care oamenii sa nu poata face diferenta dintre obiectele reale si cele generate virtual”, a spus Lee.
Insa atunci cand hologramele vor incepe sa apara peste tot in jurul nostru, inceputul va fi in aplicatii subtile.
“De exemplu, putem incepe sa vedem utilizari limitate ale hologramelor pentru productia de tastaturi, de pilda, sau chiar de meniuri holografice. Cand hologramele vor deveni mai frecvente, vom incepe, de asemenea, sa vedem mai des si interfete UI non-contact, bazate pe gesturi ale degetelor, pe voce, pe urmarirea ochilor, pe recunoasterea undelor cerebrale si pe alte forme de input”, a anticipat Won.
Cateva alte descoperiri recente legate de aceasta tehnologie includ crearea “primului film cu holograme adevarate”, creat de oamenii de stiinta din Tokyo si hologramele 3D in stil Star Trek, create de o echipa de fizicieni turci.
Comentarii recente