Motorul trifazat este o masina electrica rotativa, capabila sa transforme energia electrica trifazata furnizata in energie mecanica.
Energia electrica trifazata provine din campuri magnetice rotative in infasurarea statorului, ceea ce face ca pornirea acestor motoare sa nu aiba nevoie de circuit auxiliar, ele sunt mai mici si mai usoare decat o inductie monofazata a aceleiasi puteri, datorita acestui fapt fabricarea lor are un cost mai mic.
Motoarele electrice trifazate, sunt fabricate in cele mai diverse puteri, de la o fractiune de cai putere la cateva mii de cai putere , sunt construite pentru practic toate tensiunile si frecventele (50 si 60 Hz) normalizate si, foarte des, sunt echipate pentru a lucra la doua tensiuni nominale diferite.
Aplicatii
Datorita varietatii lor de putere si dimensiune, acestea sunt utilizate pe scara larga in industrie, nefiind gasite atat de mult in sistemul rezidential si intern, in principal pentru ca in acest sector curentul trifazat nu ajunge. In industrie, acestea sunt folosite in masini-unelte, pompe, stivuitoare, ventilatoare, extractoare, ascensoare, macarale electrice etc.
Parti
Aceste motoare constau din trei parti fundamentale, stator, rotor si scut
- Statorul:este constituit dintr-o foaie de fierla siliciu de forma fantata- este de obicei introdus sub presiune in interiorul uneia dintre carcase.
- Rotorul:este partea in miscare a motorului. Se compune din arbore, barele plate de fier si cuprusau aluminiu unite la capete cu suruburi. Are forma unei custi. Aici apare in scena si o sina fixare motor electric.
- Scuturi:ele sunt de obicei realizate din In centru au cavitati in care sunt incorporati rulmenti pe care se sprijina arborele rotorului. Scuturile trebuie sa fie intotdeauna bine ajustate in ceea ce priveste statorul, deoarece de acestea depinde daca rotorul se roteste liber sau daca are „trageri” sau „frecari”.
Principiul de functionare
Cand curentul trece prin infasurarile celor trei faze ale motorului, se creeaza un camp magnetic in stator care induce curent in barele rotorului. Acest curent da nastere unui flux care, atunci cand reactioneaza cu fluxul campului magnetic al statorului, va provoca un cuplu motor care va pune rotorul in miscare. Aceasta miscare este continua, datorita variatiilor, de asemenea, continue, ale curentului alternativ trifazat.
Trebuie remarcat doar faptul ca rotorul nu poate merge la aceeasi viteza ca cea a campului magnetic rotativ.
Acest lucru se datoreaza faptului ca in fiecare moment primeste impulsuri de pe teren, dar cand forta de tractiune inceteaza, rotorul este intarziat.
Acest fenomen se numeste derapaj. Dupa acel moment va veni o noua forta si un nou diapozitiv si asa mai departe. In acest fel se intelege ca rotorul nu reuseste niciodata sa atinga aceeasi viteza a campului magnetic rotativ. Acesta este motivul pentru care se numeste asincrona. Derapajul poate fi mai mare pe masura ce sarcina motorului creste si, in mod logic, viteza este redusa intr-o proportie mai mare.
Daca rotorul are aceeasi viteza de rotatie ca si campul magnetic rotativ, se spune ca motorul este sincron. Daca, pe de alta parte, rotorul are o viteza de rotatie mai mare sau mai mica decat acel camp magnetic rotativ, motorul este asincron prin inductie.
Cum functioneaza de fapt energia trifazata?
Sistemele trifazate pot avea un al patrulea fir, comun in distributia de joasa tensiune. Acesta este firul neutru. Neutrul permite furnizarea a trei surse monofazate separate la o tensiune constanta si este utilizat in mod obisnuit pentru alimentarea mai multor sarcini monofazate . Conexiunile sunt aranjate astfel incat, pe cat posibil in fiecare grup, sa fie extrasa o putere egala din fiecare faza.
Mai sus in sistemul de distributie , curentii sunt de obicei bine echilibrati. Transformatoarele pot fi cablate pentru a avea un primar cu patru fire si unul primar cu trei fire, permitand in acelasi timp sarcini dezechilibrate si curentii neutri din partea secundara asociati.
Cablajul pentru cele trei faze este de obicei identificat prin culori care variaza in functie de tara. Fazele trebuie conectate in ordinea corecta pentru a atinge directia de rotatie a motoarelor trifazate. De exemplu, pompele si ventilatoarele nu functioneaza invers. Mentinerea identitatii fazelor este necesara daca doua surse ar putea fi conectate in acelasi timp; o interconectare directa intre doua faze diferite este un scurtcircuit .
In comparatie cu o sursa de curent alternativ monofazata care utilizeaza doi conductori (faza si neutra ), o sursa trifazata fara neutru si aceeasi tensiune faza-la-sol si capacitate de curent pe faza poate transmite de trei ori mai multa energie folosind doar de 1,5 ori mai multe fire (adica trei in loc de doua).
Astfel, raportul dintre capacitatea si materialul conductor este dublat. Raportul dintre capacitatea si materialul conductor creste la 3: 1 cu un sistem monofazat trifazat si cu impamantare centrala (sau 2,25: 1 daca ambele folosesc terenuri de acelasi ecartament ca si conductorii).
Alimentarile trifazate au proprietati care le fac de dorit in sistemele de distributie a energiei electrice.
Comentarii recente