Principalii trei poluatori cu plastic din lume – gigantii Coca-Cola, PepsiCo si Nestle – au fost acuzati de „progrese zero” in ceea ce priveste reducerea deseurilor din plastic. Este al treilea an consecutiv in care Coca-Cola se afla pe prima pozitie a topului, iar celelalte companii ii urmeaza, ocupand locurile 2 si 3. Oricat de mult promoveaza aceste companii obiectivele de sustenabilitate, dovezile arata ca strategiile lor nu functioneaza.
15.000 de voluntari ai initiativei de mediu Break Free from Plastic (“Elibereaza-te de Plastic”) au colectat deseuri din plastic din mediul inconjurator in 55 de tari. Fiecare persoana a tinut o evidenta a gunoiului pe care l-a strans si de la ce marca a provenit fiecare bucata de plastic colectata. Toate datele au fost compilate intr-un audit anual, in urma caruia Initiativa a redactat un raport – asa cum face in fiecare an – pe baza expertizei.
346.494 a fost numarul total de bucati de plastic aruncate in parcuri, rauri, pe plaje si in alte locuri, dintre care 63% erau etichetate cu o marca de consum. Coca-Cola s-a clasat pe locul 1 in lume in topul celor mai mari poluatori cu plastic, in 51 din 55 de tari, 13.834 de bucati de gunoi colectate purtand acest brand, mai mult decat Nestle (8.633) si Pepsi (5.155), dar si mai mult decat cele doua branduri de pe locurile 2 si 3 impreuna.
“Cea mai mare parte a plasticului pe care il intalnim nu poate fi reciclat. Il gasim peste tot, in fluxul obisnuit de deseuri, care ajunge pe pamant… Atunci cand este ingropat, ne contamineaza solul. Orice nu poate fi reciclat nu ar trebui produs!” spune coordonatorul national pentru Africa de Sud al Asociatiei Waste Pickers, Simon Mbata.
Un alt sondaj, realizat de ONG-ul Tearfund, publicat in martie 2020, a constatat ca brandurile Coca-Cola, PepsiCo, Nestle si Unilever sunt responsabile pentru 500.000 de tone de deseuri poluante din plastic, in numai sase tari, in fiecare an. Aceste companii nu reusesc sa faca schimbari semnificative, indiferent de promisiunile pe care le fac.
“Cele mai mari corporatii poluante din lume sustin ca lucreaza intens pentru a rezolva problema poluarii cu plastic, insa ele continua sa pompeze in mediu ambalaje nocive din plastic de unica folosinta. Trebuie sa oprim productia de plastic, sa eliminam treptat produsele de unica folosinta si sa implementam sisteme de reutilizare solide si standardizate. Coca-Cola, PepsiCo si Nestle ar trebui sa fie lideri in gasirea unor solutii reale pentru a reinventa modul in care isi ofera produsele”, a spus coordonatorul campaniei globale Break Free from Plastic, Emma Priestland.
Aceste companii au ales sa isi promoveze prin mesaje publicitare obiectivele menite sa faca 100% din ambalajele lor reutilizabile, reciclabile sau compostabile, pana in 2025, in loc sa reduca productia de plastic prin introducerea unor scheme de refill si reutilizare. Acest accent pus pe ambalajele reciclabile face parte din acel fenomen de “greenwashing” – un soi de spalare a imaginii companiilor care par astfel preocupate de initiative ecologice, dar care nu fac decat sa justifice productia excesiva de plastic de unica folosinta.
Dintre cei mai mari zece poluatori, sapte sunt semnatarii angajamentului global New Plastics Economy al Fundatiei Ellen MacArthur – ocupantii primelor trei pozitii fiind si ei printre acestia. Angajamentul solicita semnatarilor sa elimine toate materialele plastice inutile, sa refoloseasca sau sa recicleze toate articolele din plastic si sa creeze inlocuitori mai sustenabili.
Obiectivul este acela de a crea un sistem circular in care pana la urma sa nu existe deseuri. Insa Fundatia a raportat ca in perioada 2018-2019 partile semnatare au redus folosirea de plastic virgin cu numai 0.1%, iar Coca-Cola chiar si-a marit cantitatea folosita!
Potrivit unui studiu realizat in 2017, 91% din cantitatea totala de deseuri de plastic produse vreodata a ajuns in depozite de deseuri, a fost incinerata sau a ajuns in mediul natural. “Numai 9% din cantitatea totala de plastic fabricata vreodata a fost reciclata, insa companiile care produc acest plastic continua sa recurga la reciclare ca solutie finala pentru combaterea crizei poluarii cu plastic. Cu toate acestea, majoritatea materialelor plastice de unica folosinta nu pot fi reciclate, sau pur si simplu nu este economic sa o facem, mai ales atunci cand costul plasticului virgin este in scadere. Singura modalitate de a rezolva cu adevarat criza poluarii cu plastic este sa nu se mai fabrice atat de mult plastic” se arata in studiu.
Anul acesta, auditul global “Break Free from Plastic” cu privire la deseurile din plastic ale brandurilor a relevat ca cel mai frecvent tip de articol gasit in perioada de colectare a deseurilor din plastic au fost pliculetele de unica folosinta – utilizate pentru comercializarea unor cantitati mici de produse precum ketchup, cafea si sampon – urmate de chistoace de tigari si apoi de sticle de plastic.
Comentarii recente