Compania Ford Motor se află pe locul 5 în topul celor mai mari vânzători de maşini moderne din lume. Cu sediul în Dearborn, Michigan, Detroit, Compania Ford Motor a fost înfiinţată de celebrul Henry Ford pe 16 iunie 1903.
Primul automobil construit de însuşi Henry Ford, cvadriciclu, a fost strămoşul maşinilor moderne pe care le vedem astăzi peste tot – a fost realizat în 1896, chiar acasă la Ford.
După ce a avut probleme cu Detroit Automobile Company şi cu Henry Ford Company, Henry Ford a înfiinţat Ford and Malcomson, a fost realizată o maşină şi s-au comandat părţi, piese. Au apărut şi aici probleme până în februarie 1903, banii erau prea puţini pentru ce era nevoie ca să ai o maşină care funcţiona bine. În iunie 1903 Ford Motor Company era încorporată, cu 12 investitori deţinând un total de 1000 acţiuni.
Ford şi Malcomson aveau 51% din nouă companie. Ford era vicepreşedintele companiei. Profitul a venit imediat pentru nouă companie, în octombrie acelaşi an înregistrându-se profit de peste 37.000 dolari. În 1905 profitul ajungea la 300.000 dolari. După moartea lui John S. Gray, care era preşedintele Ford, din 1906 a venit la conducere Henry Ford.
Au fost produse Ford Model A (1903) la Model K și Model S (ultimul model Ford cu direcție pe partea dreaptă). Modelul K, primul cu şase cilindri, era denumit în epoca ciclonul silenţios, vânzându-se cu 2800 dolari. Din 1908 a fost lansat pe piaţa Model T, primele Model T fiind realizate în fabrica de pe Piquette Avenue. În 1909 s-au produs peste 10.000 de maşini Model T. În 1912 se ajungea la 170,211 bucăţi Model T produse. Până în 1913 compania avea deja tot ce îi trebuia ca să producă maşinile în masă. Ford introducea prima linie de asamblare mobilă din lume, care a redus timpul de asamblare a șasiului de la 12+1⁄2 ore în octombrie la 2 ore și 40 de minute (și în cele din urmă 1 oră și 33 de minute) și a crescut producția la 202.667 de unități. Până în 1920 producţia ajunsese la peste un milion bucăţi pe an.
Începuturile Ford şi primele maşini
Din 1911 compania de masini Ford se extinde şi în alte ţări, Irlanda, Anglia, Franţa, Danemarca, Germania, Austria, Argentina, cu fabrici în fiecare ţară – şi în Japonia a apărut fabrica de maşini Ford în 1925. Deja la finele lui 1919 Ford producea jumătate din toate maşinile din SUA, 40% din toate maşinile din Marea Britanie, până în 1920 jumătate din toate maşinile din SUA erau Model T. Ford a ajutat armata în timpul războiului oferind Model T şi Ford 3-Ton M1918 tancuri puternice – în 1916 s-au oferit şi ambulanţe. Fiul lui Ford, Edsel Ford devine preşedinte după război, asta deşi tatăl Henry se mai implica în management.
Ford nu a fost atât de receptiv la noile tehnologii şi, în timp ce frânele pe patru roți au fost inventate de Arrol Johnston (și au fost folosite pe Argyll din 1909), nu au apărut pe un Ford decât în 1927. Ford a pierdut lupta şi cu GM şi Chrysler. În decembrie 1927 compania de masini Ford dezvăluia lumii întregi un Model A redesenat, a scos de pe piaţa în paralel Model T după ce a produs 15 milioane de bucăţi. Pe modelul Model din 1928 am putut vedea şi insigna ovală.
În februarie 1922, Ford cumpăra Lincoln Motor Company de la Henry M. Leland că să intre şi mai bine pe piaţa maşinilor de lux. Se înfiinţează divizia Mercury în 1938, brandul este poziţionat între Ford şi Lincoln.
În timpul Marii Crize, Ford a reuşit să facă faţă scăderii vânzărilor de motoare reducând producţia şi dând afara angajaţi. În 1929 Uniunea Sovietică semna un acord cu Ford Motor Company, prin care Uniunea Sovietică se angaja să cumpere automobile şi părţi, piese de 13 milioane dolari, Ford oferea şi asistenţa tehnică până în 1938 pentru construirea unei fabrici la Nizhny Novgorod. Ruşii au produs în 1933 un Ford Model A maşină de pasageri, GAZ-A, un camion uşor, GAZ-AA, folosite în armată.
Al Doilea Război Mondial şi parcursul recent al companiei Ford
În al Doilea Război Mondial, Ford a ajutat forţele armate germane, germanii au avut acces la resurse importante de cauciuc. Compania a produs 390.000 tancuri, 27.000 motoare, 270.000 jeepuri, 8.000 B-24 Liberators, sute de piese necesare, orice era nevoie pentru război. S-au produs celebrele bombardiere B-23 la fabrica Willow Run. În Marea Britanie s-a construit altă fabrica în Trafford Park, Manchester, cu 34.000 motoare aero Rolls Royce Merlin produse pentru ce era nevoie în război.
În 1955, Ford introducea Thunderbird şi brandul Edsel linie de automobile în 1958, dar brandul Edsel a fost anulat după doar 27 de luni în piaţă. A fost introdus modelul compact Falcon în 1960 şi Mustang în 1964.
Alte momente importante în istoria recentă a companiei de masini Ford: lansarea Cortină, 1962, lansarea Ford Transit, Maverick, dar şi Mustang II, în 1974, Ford Fiesta, 1976, cumpărarea jaguar, 1989, Aston Martin Lagonda şi Hertz Rent-a-Car, 1987, lansarea Ford Mondeo, 1992, Ford Focus, 1998, lansare Ford GT, Ford Escape, achiziţia diviziei de maşini Volvo şi vânzarea către Geely Automobile, cumpărarea Land Rover de la BMW în 2000.
Comentarii recente