Craciunul se apropie si odata cu el se apropie zile de emotie pentru copii (si stres pentru parinti). In ciuda concurentei acerbe de divertisment electronic – jocuri video, aplicatii pentru dispozitive mobile, gadget-uri … – obiectul tridimensional si manipulabil al unei vieti continua sa monopolizeze o mare parte din spatiul de sub brad. De unde vine nevoia de a legana o papusa, de a lovi cu piciorul o minge sau de a trai aventuri intergalactice care misca figurine articulate din plastic?
Jocurile joaca un rol cheie in dezvoltarea umana. Neurostiinta ne spune ca activitatile ludice intaresc doua zone de masa gri: cerebelul, care coordoneaza miscarile, si lobul frontal, asociat cu luarea deciziilor si controlul impulsurilor.
Experimentele arata ca jucaria este importanta in aceste procese de maturizare, deoarece serveste pentru copiii mai mici sa invete relatia cauza-efect – „daca imping caruciorul, se misca” – si sa exercite calculul probabilitatilor prin incercare si eroare. Pe siteul Jocuri online poti gasi jocuri pentru copilul tau.
Petra María Pérez Alonso-Geta, profesor de teoria educatiei la Universitatea din Valencia Spania si membra a Observatorului de joaca pentru copii, deschide in continuare gama de beneficii ale jucariilor: „Ele sunt un vehicul pentru dezvoltarea unor abilitati precum atentia, abstractizarea, memoria, reprezentarea, simbolizarea sau rezolvarea problemelor. De aceea, in toate culturile si in orice moment, copiii se joaca cu ele.”
Dar toate jucariile sunt la fel de benefice? Ele servesc adesea la mentinerea si promovarea stereotipurilor sexuale. Pana la varsta de trei sau patru ani, baietii si fetele impart adesea jucarii, dar de la aceasta varsta incep sa se separe. Fenomenul este mai pronuntat in cazul baietilor, care se confrunta cu stigmatizarea atunci cand colegii lor ii prind cu un obiect presupus feminin.
In mai multe tari – inclusiv Spania – apar initiative cetatenesti impotriva acestei prejudecati sexiste.
O alta preocupare contemporana este aparitia ecranelor tactile. Lasand la o parte practica reprobabila a unor parinti de marfuri, care lasa smartphone-urile copiilor lor ca un fel de zgomot virtual pentru a-i lasa in pace, specialistii sunt impartiti atunci cand vorbesc de avantajele sau dezavantajele lor in ceea ce priveste jucariile conventionale.
Care sunt cele mai bune jucarii pentru copii mici?
Copiii mici au nevoie de jucarii care sa le permita sa-si dezvolte abilitatile motorii in timp ce se distreaza. Acest lucru se realizeaza prin alegerea jucariilor care sunt cu adevarat potrivite varstei lor, altfel vor arata dezinteres, plictiseala si frustrare.
Alegerea jucariilor pe care sa le cumparati pentru copii nu este o sarcina dificila, ci necesita doar atentia la anumite detalii, cum ar fi materialele, varsta recomandata de utilizare si alte caracteristici.
Mai jos, va vom arata tot ce trebuie sa stiti inainte de a cumpara o jucarie pentru copiii mici si cum sa o alegeti pe cea mai potrivita dintre diferitele alternative disponibile.
Lucruri de luat in considerare inainte de a face achizitia
Primul lucru de luat in considerare este siguranta copilului. Este necesar sa se verifice daca jucaria in cauza este sigura, pentru care este necesar sa se citeasca specificatiile producatorului, care se afla pe eticheta.
Idei de jocuri pentru copii
Persoana, Loc sau Lucru
Acest joc distractiv cu alfabet le ofera elevilor sa exerseze recunoasterea si denumirea substantivelor. Jucatorul 1 incepe cu litera A si trebuie sa numeasca o persoana, un loc sau un lucru care incepe cu litera A (nota: „persoana” poate fi extinsa pentru a include orice fiinta vie, daca doriti). Urmatorul jucator trebuie sa spuna un substantiv care incepe cu litera B si asa mai departe. Jocul continua, oferind fiecarui elev o tura pana cand ajungeti la Z.
Detectiv
Acest joc distractiv de ghicire le ofera copiilor sansa de a-si scoate unele dintre miscari. Alegeti un student care sa fie „Detectiv” si cereti-i sa-si dezactiveze microfonul, sa inchida ochii si sa numere pana la treizeci. Alege un alt student care sa fie „Ea”. Jucatorul care este „Ea” incepe o actiune, cum ar fi sa se bata pe cap. Toti ceilalti studenti urmeaza exemplul si isi mangaie capul. Cand detectivul a terminat de numarat, ei deschid ochii si observa grupul. Cand „It” crede ca detectivul se uita la altcineva, schimba actiunea, cum ar fi sa bata din palme. Toti ceilalti elevi isi schimba si actiunile. Detectivul are trei presupuneri pentru a prinde jucatorul care este „Ea”.
Memoria
Pregatiti o tabla cu elemente aleatorii, cum ar fi o pensula, un creion, o bobina de ata etc. Spuneti-le elevilor ca le veti acorda 20 (sau cate ori credeti ca este potrivit) de secunde pentru a memora elementele pe care le vad. Elevii nu pot scrie o lista cu articolele sau nu pot face o captura de ecran; trebuie sa memoreze numai prin vedere. Mutati tabla departe de vedere si luati un articol. Arata din nou panoul pe ecran si vezi cine poate denumi cel mai rapid elementul lipsa.
Comentarii recente