Turbosuflanta, mai frecvent cunoscuta ca turbo sau motor turbo, este o parte mecanica anexata la motorul unei masini care are rolul de a creste puterea si eficienta unui motor pe benzina sau motor diesel.
Rolul unui turbo este de a creste puterea motorului. Cu un motor turbo, masina accelereaza mai bine, regland in acelasi timp consumul de combustibil. Acesta este principalul avantaj al unei turbosuflante; motoarele consuma mai putin si isi reduc emisiile de gaze poluante.
Pentru a obtine acest rezultat, un turbo creste volumul si presiunea aerului admis in motor, care va fi apoi amestecat cu combustibilul. Acesta este principiul supraincarcarii, care face posibila optimizarea arderii unui combustibil prin cresterea cantitatii de aer prezenta in camera de ardere.
Cu aceasta crestere, motorul are o cantitate mai mare de amestec de ars, ceea ce, prin urmare, isi imbunatateste eficienta pentru o deplasare identica. Turbina este actionata cu un gaz de esapament, acest fenomen declanseaza compresorul care comprima aerul sub presiune pentru a-l trimite apoi la motor.
Compozitia unui motor turbo
Toate elementele utilizate pentru supraalimentare sunt alcatuite dupa cum urmeaza:
- Turbosuflanta noua sau poti alege turbosuflante second
- un filtru de aer
- un filtru de ulei si un vas de ulei
- radiatorul de racire
- senzorul de boost
O turbosuflanta este compusa dintr-o axa pe care stau 2 turbine care au un rol specific:
- primul are ca scop comprimarea si evacuarea gazelor de esapament.
- a doua turbina, care se afla pe aceeasi axa ca prima, foloseste energia creata de axa si joaca un rol invers aspirand aer curat si comprimandu-l.
Amplasarea turbosuflantei
In majoritatea cazurilor, turbosuflanta este situata langa filtrul de aer si catalizatorul de evacuare. Atasat la turbo, acesta este interpus intre iesirea de aer proaspat care se indreapta spre galeria de alimentare si galeria de evacuare care se indreapta spre turbo.
Istoria motorului turbo
- In 1902, Louis Renault a depus un brevet pe principiul supraincarcarii de catre El va folosi acest principiu in cursele cu motor.
- La 13 noiembrie 1905, Alfred Büchi, inginer elvetian, a depus brevetul pentru principiul turbocompresorului si la 16 noiembrie 1905, un alt brevet pentru aplicarea motorului cu ardere interna. Una dintre primele cereri ale acestui brevet a fost facuta de inginerul Auguste Rateau cu turbocompresorul de pe motorul Renault 12 Fe.
- In timpul celui de-al doilea razboi mondial, a avut loc o dezvoltare semnificativa a turbosuflantei. Turbo-ul va fi un element central pentru a permite motoarelor cu piston de aeronave sa zboare la mare altitudine.
- Ulterior, supraalimentarea a fost aplicata pentru motoarele masinilor de curse si in special in Formula 1 cu echipa Renault.
- In anii 1980, Renault a lansat tendinta turbo pentru masinile private. In special cu modelele R5 si Renault Alpine.
- In prezent, acest principiu al turbocompresorului este utilizat pe scara larga la motoarele diesel si uneori la motoarele pe benzina. Se pare ca in prezent, cota turbo diesel pe piata auto a depasit cota motoarelor pe benzina.
Comentarii recente