Critic, vital si secundar intr-o banca. Cum arata planul de continuare a activitatii a unei institutii bancare

In viata fiecarei banci poate interveni un moment de criza. De dorit sa nu se intample, dar daca momentul ala vine, e bine sa te prinda pregatit. Mai jos veti vedea care dintre activitatile de baza le considera o banca vitale, care sunt critice si care sunt mai de mana a doua. Veti mai putea citi si despre cum agentiile cu peste 7 salariati vor fi mutate in asa numitele centre de repliere, in vreme ce in cazul agentiilor mici, cu sub 7 salariati,  personalul va fi relocat. .

calificarea activitatilor critice

DEFINITII

Criza: criza este definita ca o situatie de risc operational de origine naturala, tehnica sau umana, care poate sa dea nastere la prejudicii importante materiale si /sau umane/ si de imagine, pentru una sau mai multe entitati ale Retelei.

Planul de continuitate: ansamblu de masuri care vizeaza sa asigure, conform unor scenarii determinate, continuitatea activitatilor vitale ale bancii, sau in cel mai rau caz, mentinerea lor temporara la un nivel redus, apoi reluarea graduala a tuturor activitatilor bancii.

Celula de Criza: structura care asigura gestionarea la nivel local a unei situatii de criza, conform Anexei (…).  Celula de criza are o componenta decizionala si o componenta operationala.

Centru de repliere (locatie secundara): spatiu alocat pentru Planul de continuitate intrunul din sediile BANCII (proprietate a BANCII sau inchiriat), pentru desfasurarea activitatilor specifice Celulei de Criza

CALIFICAREA ACTIVITATILOR

A califica o activitate inseamna a stabili care dintre cele patru definitii de mai jos se aplica activitatii respective, avand in vedere importanta activitatii raportata la scara entitatii analizate.

 Activitate vitala: activitate a carei efectuare este fundamentala / obligatorie pentru structura analizata. În caz de întrerupere a activitatii, consecintele vor fi considerate inacceptabile de catre conducere (consecinte financiare extrem de importante, necesitatea modificarii majore si durabile a strategiei, degradare foarte puternica a imaginii de marca, sanctiuni legale majore fara posibilitate de negociere cu autoritatile de tutela).

Activitate critica: activitate a carei efectuare este de dorit pentru structura analizata, dar care nu are un caracter obligatoriu. În caz de întrerupere a activitatii, consecintele sunt considerate de catre conducere foarte îngrijoratoare sau chiar inacceptabile, dar fara a pune în pericol supravietuirea structurii în caz de criza (consecinte financiare importante, necesitatea modificarii strategiei, degradare puternica a imaginii de marca, sanctiuni legale majore, dar cu posibilitate de negociere cu autoritatile de tutela).

Activitate secundara : activitate a carei efectuare este de preferat, pentru buna desfasurare a operatiunilor în cadrul structurii analizate, dar a carei întrerupere poate fi considerata ca acceptabila in cazul unei crize. În cazul întreruperii activitatii, consecintele sunt considerate ca fiind îngrijoratoare dar potential acceptabile într-un context de criza (consecinte financiare moderate pentru BANCA fara afectarea strategiei, degradare semnificativa a imaginii sale de marca, sanctiuni legale minore, dar cu posibilitate de negociere cu autoritatile de tutela).

Activitate neprioritara: activitate ce poate fi suspendata în perioada de criza fara prejudiciu pentru structura. Resursele care participa la efectuarea activitatilor neprioritare în mod nominal pot fi redistribuite pentru reluarea activitatilor « vitale », « critice » sau « secundare » în modul redus. In situatie de criza, vor fi reluate in prima etapa, activitatile vitale si apoi cele critice conform Anexelor (..).

operatiuni2

PRINCIPII PENTRU STABILIREA CENTRELOR DE REPLIERE

Vor fi stabilite centre de repliere numai pentru unitatile cu 7 salariati sau mai mult.

Stabilirea centrelor de repliere se va face de catre Directorul (…), cu avizul Directorului Executiv.

In unitatile cu 7 salariati sau mai mult

La nivelul fiecareilinii de business se vor stabili 6-9 centre de repliere, in functie de necesitati.
Conditiile necesare pentru a fi desemnate centre de repliere sunt: spatiu suficient, posibilitate de amenajare cu posturi de lucru pentru componenta operationala a Celulelor de criza, distanta fata de unitatile deservite, etc.
In acest context, sediile Sucursalelor vor fi selectate cu prioritate drept centre de repliere.

Unitati cu mai putin de 7 salariati

Pentru aceste unitati nu se vor stabili centre de repliere. In situatie de criza, personalul din acest tip de unitati va fi redistribuit de catre Directorul (…)catre alte unitati care-si desfasoara normal activitatea, in scopul preluarii fluxului de clienti si de operatiuni al unitatii afectate.

 

Leave a Reply